Thursday, January 3, 2008

我的投资历程

相信每一位投资者都有自己的投资及学习历程。有喜有忧,我也不例外。以下是我的投资历程分享,以让更多读者了解我的一些投资背景:

还记得在我刚满18岁时,爸爸就叫我到芙蓉的某间股票行去开了个CDS户口。我爸给了我十千块作为本钱,我爸并没有教导我该怎么开始。(原因是我爸不怎么懂股票,他曾经在96年牛市里,赚了不少的快钱,但在97年股灾后赔完之前所赚的钱。我爸是消息投资者,并不对任何股票进行研究。只要听到股票经纪人哪儿有什么内幕消息,就跟随买入与卖出)。

从那时起,我就开始了股票投资。刚开始我只是想申请IPO的股票。可惜的是,半年过去了却没被抽中过,所以我放弃了,开始买入股票投资。投资?我认为当时的我也分不清楚什么是投资,什么是投机。由于我手上有十千资本,也不怎么懂股票,就翻开报章然后从20只当天最热门的股票中随便选了一只股票,买了3000 lots,总值RM4650或每股RM1550. 刚踏入股市的我比较单纯,只要尽早投资就会赚到钱。怎知过了大约7天交易日后,股价大跌,价值跌剩下RM2100,跌超过了一半。我顿时傻眼了。我最终在RM1890或每股630卖了。这时我才发现,原来我是在最高点买进了。

才十多天的交易日,我就亏了RM2760。对一位像我那样的初学者来说,我真的被股票吓坏了,开始反感。可是我更我自己说无论如何,我也要找出原因,我很不甘心,为什么别人能在股市里赚钱,但我却一进场就损手烂脚。不甘心!从那时起,我就开始收集资料,阅读投资书籍。我也曾经上过不少的股票技术分析课程,也付了不少的学费。经过大约两年的时间,不断研究学习,尝试过失败,也尝试过赚快钱的喜悦,更乘搭过山车没两样,每天情绪起伏很大,必须追踪股市的动向。可是到最后发现所赚到的钱比我做基本投资的某些股票回酬还要少,还要必须提心吊胆,因为投机更投资不一样。投机不认股,像古人说的那样“不理白马或黑马,会跑的就是好马”,可是很多马没跑到终点,甚至有些还没跑到一半就跌到了。所以最终我选择了成为基本投资者。我也并不排除技术分析,可作为参考。

我的基本投资概念源自于巴菲特先生的投资理念,但有些方面更巴菲特先生不同的是,我并不会排除高成长的生物科技,及其他科技股。但投资理念及选股方式相识。我喜欢找出被市场忽略了的股项进行研究,因为被低估的股项才会为我的投资组合达到更高的增值。我会对某些公司做深入研究,包括它的行业前景,攻势背景,与同行的竞争能力,公司内部架构,管理层效率,回酬率及业务增长等。当有机会,我也会到实地考察某些公司的业务地点,更管理人员交谈。这样可以让我更了解公司的实质运作。由于本人是从行销系毕业,所以我对市场品牌,非常注重。我认为有好口碑的公司无论从事的是什么行业,都会有很大的帮助,大家会对他更有信心。

在未来我将会在我的部落格分享更多的投资理念,及更多的股项分析。希望我们能一起分享及研究,以丰富及保障我们的投资组合。

大家能在本部落格分享你们的看法以及股票分析,我也很愿意接受意见。

谢!

6 comments:

Anonymous said...

hmm..quite jealous u bcoz u have rm 10k for initial investment..i only can use my saving & pocket money..however, coz that is the only money i had, this make me think more carefully b4 taking any investment decision...xp

jeff7 said...

No need to jealous man, because i had paid a lot for my "lessons" in the stock market. But luckily, i have learn from it.


If you have any stock to recommend, you can post here, then we can share together.

Wish you all the best in your investing, learn together to enrich your investment.

Cheers~~~

Freeman said...

after going 4 those investment course, u hv any comment?
is d method being teached really can works? need ur advise...

jeff7 said...

To Freeman,

Honestly, it is not much help in my investment now. But i still put them as a reference for choosing a stock.

The most that i had learned from the courses were the graph or chart analysis. The trainer teached me how to estimate the future trend using the old or history table.

I have try it in my investment life before, but from my experience, what i am doing now give me a better ,but more stable return.

In my opinion, you can try to attend the class to learn something new. But remember the basic rule of investment ya.

Wish you all the best.

Learn! Learn! & Learn!

yjpan said...

Hi there, read your article and find it very motivating. I think most of those successfull investors has the turning point of understanding the importance of "fundamental".

I too strongly believe in this, but i found that there is one part that is very hard to be carried out: To do a thorough research on the companies. What do u think that how "thorough" is "thorough"?

It seems that for a beginnner like me I can't be thorough to all the counters that I researched as I have no idea what are the items that I had not looked into (beside the company profile, background, EPS, etc.).

There is one saying: The problem is we Don't Know WHAT We Don't Know... Any advice one how to do a good research in companies when we have limited resources?
Appreciate your ideas, thanks everyone

jeff7 said...

Dear Yih jyh,

Sorry for the late reply. I know your concern - “how to start, where to start?"

May i know have you read any book regarding to fundamental investment?